KMA är en förkortning av perspektiven Kvalitet, Miljö och Arbetsmiljö. Vad man i allmänhet avser när man använder denna definition är att klargöra hur en verksamhet eller organisation avser att arbeta med områdena Kvalitet, Miljö och Arbetsmiljö. Det kan vara antingen på verksamhetsnivå, men kan också vara kopplat till ett specifikt uppdrag eller projekt.
Det kan också användas i upphandlingsförfarande där en beställare eller kund specificerar krav inom dessa perspektiv vilka förväntningar eller krav de har på en aktör med avseende på Kvalitet, Miljö och Arbetsmiljö.
Ett bra KMA-arbete (Kvalitet, Miljö och Arbetsmiljö) skapar värde på flera nivåer, både för företaget, dess anställda, kunder och andra intressenter i stort. Här är några viktiga aspekter:
Listan kan göras väldigt lång.
Ampiro har genom åren sett många utmaningar och brister hos organisationer som bedöms göra att KMA arbetet inte ger den effekt som det faktiskt kan ge.
Joakim Blomster, VD och Verksamhetskonsult hos Ampiro
- Min bild av detta område är att ägare och ledare till företag och verksamheter många gånger dels har för låg kunskap om hur ett fungerande KMA arbete faktiskt påverkar verksamhetens affär. Men också att fokus många gånger är allt för kortsiktiga och att det inte finns en tillräcklig långsiktighet av verksamheten där det över tid tillåts att skapa kulturer och hållbara arbetssätt.
- Allt för ofta noteras att verksamheten vill se tidigare effekter av satsningar och investeringar. Men för mig så tar det tid att etablera ett starkt KMA arbete och att man aldrig blir klar, utan hela tiden behöver förfina och justera efter nyheter och förändringar.
Steg 1: Ledningens engagemang och målformulering
Utan ledningens stöd blir det svårt att driva igenom förändringar.
Steg 2: Nulägesanalys och riskbedömning
För att veta vad som behöver förbättras måste ni kartlägga nuläget.
Steg 3: Plan och strategi
En tydlig handlingsplan säkerställer att arbetet är strukturerat och mätbart.
Steg 4: Implementering och utbildning
Alla medarbetare behöver förstå och följa KMA-rutinerna.
Steg 5: Uppföljning och kontroll
För att säkerställa att arbetet fungerar i praktiken och leder till förbättringar.
Steg 6: Kontinuerlig förbättring
Ett bra KMA-arbete är en pågående process, inte ett projekt med slutdatum.
När man pratar om KMA och kring standarder, så finns det en lång rad nationella och internationella standarder som anger krav med avseende på områdena Kvalitet, Miljö och Arbetsmiljö.
Inom byggbranschen är vanligt förekommande standarder och begrepp BF9K, BKMA och KMA. alla relaterade till kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöarbete inom just byggsektorn, men de har olika omfattning och tillämpningar. Här är en jämförelse:
- Var ett certifieringssystem specifikt för byggbranschen.
- Fokuserade främst på produkten och ställde specifika krav på slutresultatet i byggprojekt.
- Utvecklades av Stockholms Byggmästareförening i samarbete med SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut.
- Användes från 1999 till 2021.
- Ersatte BF9K 2021 och är det nuvarande certifieringssystemet.
- Vänder sig till både små och stora företag inom byggbranschen.
- Certifieras av DNV, som är samarbetspartner till Byggföretagen.
- Fokuserar på att dokumentera hur företag uppfyller krav gällande kvalitet, miljö och arbetsmiljö.
- Står för Kvalitet, Miljö och Arbetsmiljö.
- Är ett bredare koncept som kan tillämpas i alla branscher, inte bara byggbranschen.
- Ofta integrerat i företags verksamhetssystem för att säkerställa efterlevnad av ISO-standarder.
- Inkluderar kvalitetssäkring av utförande och leverans, miljöansvar och arbetsmiljöarbete.
Sammanfattningsvis kan man säga att BKMA är den moderna versionen av BF9K, anpassad för dagens byggbransch, medan KMA är det övergripande konceptet som både BF9K och BKMA bygger på.
Ett välfungerande KMA-arbete leder till högre kvalitet, säkrare arbetsmiljö och bättre miljöprestanda – vilket i sin tur skapar lönsamhet och konkurrenskraft!